واحد هوشمندسازی اندیشمند هر ساله اقدام به برگزاری دوره های روش تدریس هوشمند ریاضی طبق نرم افزار جامع ریاضی ویژه معلمان محترم مقطع ابتدایی می نماید.

واحد آموزش الکترونیک موسسه علمی، آموزشی اندیشمند از سال 1388 تولید محتوای الکترونیکی در مقطع ابتدایی را در راس برنامه­ ها و فعالیت­های خود قرار داده است و محصول این فعالیت نرم­ افزارهای ریاضی،  می­باشد. جهت آشنایی بیشتر شما به عنوان نمونه سرفصل­های کلی نرم­ افزار ریاضی خدمتتان ارائه می­شود:

الف) کتاب درسی گویا و هوشمند

  1. چون محور آموزش رسمی کشور ما کتاب درسی است، لذا تمام فعالیت­ها، روی صفحات کتاب درسی متمرکز شده است.
  2. هر قسمت از کتاب درسی که مدنظر معلم باشد، به سهولت و به هر اندازه که خواسته شود، با بهترین کیفیت بزرگ شده و در مقابل دانش­آموزان قرار داده می­شود. این کار باعث صرفه­جویی در زمان کشیدن شکل­ها و نمودارها و بازنویسی تمرین­های کتاب، نیز می­شود.
  3. کیفیت بالای نمایش نرم­افزار به گونه­ای است که توسط ویدئو پروژکتور بر روی تخته وایت­برد فابل نمایش است. پس معلم می­تواند با ماژیک مطالب مورد نظر خود را به دانش­آموزان نشان دهد و بر روی آن­ها تأکید داشته باشد.
  4. کل کتاب «گویا» است. بدین معنی که با کلیک روی هر جمله­ی دلخواه، آن جمله خوانده می­شود و همچنین قابلیت خواندن متوالی متن کتاب وجود دارد.
  5. تمام تمرینات و سؤالات کتاب به صورت­های مختلف متنی، علامت­گذاری، رنگ کردنی، کار با محور، رسم اشکال و … به صورت کاملاً هوشمند در کل کتاب وجود دارد در نتیجه تمامی آنچه که در حل مسائل و تمرینات کتاب به آن نیاز بوده فراهم آمده است.
  6. پس از پاسخگویی به تمرینات کتاب درسی در جاهای مشخص شده، دانش­آموزان می­توانند به درستی یا نادرستی پاسخ­های خودشان پی ببرند به تناسب دفعات خطا به آن­ها امتیاز داده می­شود.
  7. انیمیشن­های صفحات کتاب تنوع کتاب را افزایش داده و موجب علاقه­مندی بیش­تر دانش­آموزان به کتاب درسی می­شوند.
  8. کتاب الکترونیک دارای فهرست است که این قابلیت به سرعت کار معلم کمک شایانی می­کند.
  9. میزان حضور و فعالیت دانش­آموز در محیط کتاب درسی امتیازدهی و ذخیره می­شود.
  10. در هر زمان و بین هر دو صفحه از کتاب درسی معلم می­تواند صفحه یادادشت را باز کند و از امکانات موجود در آن، از جمله یادداشت گذاری تایپی و دستی، کشیدن سریع شکل­های هندسی و … استفاده کند. و هر چند صفحه که نیاز باشد را می­تواند ذخیره نماید و در مراجعات بعدی از آن­ها استفاده کرده و در وقت صرفه­جویی کند.
  11. قابلیت بزرگ­نمایی آسان به میزان دلخواه و همچنین قابلیت ورق خوردن دستی و خودکار.

ب) کارگاه­های آموزشی

  1. محیطی است تعاملی (Interactive) با رویکرد کیفیت­بخشی به فرآیند یاددهی – یادگیری در خانه و مدرسه.
  2. معلم می­تواند با استفاده از قابلیت­های کارگاه­ها، ترکیبی از روش­های سنتی و مدرن را در تدریس خود اجرا نماید.
  3. ابزارهای عمومی و اختصاصی پیش­بینی شده دقیقاً متناسب با تدریس هر فصل طراحی شده­اند.
  4. صرفه­جویی در زمان کشیدن شکل­ها، تقسیم آن­ها، رنگ کردن آن­ها و … از ویژگی­های این محیط است.
  5. قابلیت ضبط فعالیت­های انجام شده روی تخته، کمک می­کند معلم و دانش­آموزان بتوانند تولید محتوای الکترونیک را تجربه کنند.
  6. برخی انیمیشن­های کوتاه در نوار ابزار کارگاه­ها کمک به درک عمیق­تری از یک عکس درون کتاب می­کند.

ج) بازی­های آموزشی

  1. چون محور فعالیت دانش­آموزان کتاب درسی پیش­بینی شده است، لذا بازی­­ها بر اساس سرفصل­های کتاب درسی طراحی و تولید شده است.
  2. دانش­آموزان در حین لذت بردن از انجام بازی­ها بر آموخته­های کلاس درس خود تسلط می­یابند.
  3. تعویض اتفاقی (Random) عددها و شکل­ها از ویژگی­های خوب این بازی­هاست و تکرار بازی­های را خسته کننده نمی­کند.
  4. سعی شده محیط گرافیکی نسبتاً خوبی برای بازی­های در نظر گرفته شود.
  5. بین محیط مجازی بازی­ها و محیط واقعی فاصله زیاد است.
  6. در هنگام انجام بازی­ها سرعت انتقال و محاسبات ذهنی دانش­آموزان افزایش می­یابد.
  7. به جای حل تمرینات چند صفحه از کتاب یا پلی­کپی کلاسی، می­توان این بازی­های آموزشی را تجویز نمود.

د) سؤالات آموزشی

  1. این نرم­افزار دارای بانک سؤالاتی بالغ بر چند هزار سؤال می­باشد.
  2. سؤالات در 3 سطح آسان (سطح کتاب درسی)، متوسط (حدود 15 الی 20 درصد فراتر) و مشکل (سطح تیزهوشان) طبقه­بندی شده­اند.
  3. مدیریت کل سیستم اجازه نمی­دهد تا زمانی که دانش­آموز در سطح قبلی بالای 80 درصد پاسخ صحیح نزند، به سطح بالاتری برود.
  4. پس از پاسخ­دهی به هر یک یک سؤال با رنگ و جمله­­ای مرتبط، درستی یا نادرستی پاسخ دانش­آموز مشخص می­شود.
  5. سؤالات به صورت اتفاقی (Random) از بانک سؤالات توسط سیستم آورده می­شود و اگر دانش­آموزی در یک سطح بماند، اغلب سؤالاتی تکراری نخواهد دید.
  6. برای هر سؤال 60 ثانیه و برای هر آزمون 10 سؤالی، 600 ثانیه به صورت شمارش معکوس روی صفحه، زمان در نظر گرفته می­شود.

هـ) گزارش عملکرد هوشمند

  1. زمان کلیه­ی فعالیت­های دانش­آموز در فضاهای مختلف نرم­افزار ذخیره می­شود.
  2. امتیازات کسب شده در هر بخش به صورت مجزا و جمعاً در یک بانک ذخیره می­شود.
  3. هر دانش­آموز می­تواند زمان انجام فعالیت­ها و امتیازات کسب شده­ی خود را بر روی نمودار کلی، و به صورت تفکیک شده در هر بخش به صورت هفتگی و ماهانه و بر اساس تاریخ مشاهده کند.
  4. با ذخیره تصویر و یا چاپ جدول و یا نمودار­های هفتگی و یا ماهانه، والدین و مشاورین مدرسه نیز می­تواند بر انجام تکالیف الکترونیک دانش­آموز نظارت داشته باشند.

و) محیط تولید محتوا

  1. وجود این محیط به خلاقیت معلم و دانش­آموزان کمک فراوانی می­کند.
  2. عکس­های مرتبط با هر موضوع را می­توان در گالری عکس این محیط ذخیره نمود و در حین تدریس از آن­ها استفاده کرد.
  3. فیلم و انیمیشن­های مربوط به موضوع تدریس را نیز می­توان ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.
  4. متن­های علمی، آموزشی مورد نیاز را می­توان در این محیط کپی کرد و یا تایپ نمود و هنگام تدریس استفاده کرد.
  5. در این محیط پیش­بینی طرح سؤالات چهارگزینه­ای، جای خالی، وصل کردنی و تشریحی، شده است.
  6. به طور کلی مهم­ترین خصوصیات این محیط، کاربری آسان آن است.