جستجو برای:
سبد خرید 0
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • ثبت نام ترم تابستان 1402
  • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • کارنامه آزمون دانش آموزی
    • بودجه بندی آزمونهای پیشرفت تحصیلی و تیزهوشان
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • معرفی آزمونها
  • بازيهاي آموزشي اندرويد
  • کارگاه هوشمند سازی
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • اخبار
  • سبد خرید
  • درباره ما
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 02188976077
  • andishmand_tizhooshan
perm_identity
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • خدمات و محصولات
  • مطالب
0
اندیشمند
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • کلاس
    • ثبت نام ترم تابستان 1402
    • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
    • دوره جمع بندی هوش 1401
    • تدریس خصوصی
    • اطلاعیه ها
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • کارنامه آزمون دانش آموزی
    • بودجه بندی آزمون های تیزهوشان و پیشرفت تحصیلی
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • معرفی آزمونها
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • بازیهای آموزشی اندروید
  • سبد خرید
  • درباره ما
ورود و ثبت نام

وبلاگ

آیا می‌توان خلاقیت را آموزش داد؟

access_time1398/10/25
perm_identity ارسال شده توسط تحریریه اندیشمند
folder_open اخبار علمی
visibility 296.28k بازدید

خلاقیت موضوع جالب و بحث برانگیزی هست که تاثیر آن در موفقیت و پیشرفت افراد ثابت شده است. اما این که آیا می‌توان به آموزش خلاقیت پرداخت و آن را به افراد آموزش داد تا به وسیله آن برنامه‌های دیگر آموزشی خود را پیش ببرند؟ اکثر صاحبنظران امکان چنین آموزشی را تائید کرده‌اند…

اکثر روانشناسان آموزشی چه در مکتب شناختی و چه در مکاتب رفتاری معتقدند که خلاقیت و آفرینندگی قابل آموزش هستند. در زیر مراحل آموزش خلاقیت آمده است.

طبقه بندی مسائل

مسائلی را که به یادگیرندگان می‌دهید طبقه بندی کنید. مسائل و موضوعات را به طور کلی می‌توان به دو دسته مسائلی که شناخته شده هستند ولی راه حل آن ها معلوم نیست و مسائلی که در آن هم مساله و هم روش حل مساله برای دانش آموز و کل بشریت ناشناخته است، تصمیم بندی کرد. گفته می‌شود ابتدا مسائل را به دانش آموز داده شود که از دسته اول هستند یعنی مساله شناخته شده است ولی روش حل مساله برای دانش آموز ناشناخته است. به تدریج می‌توان دانش آموز را در موقعیت هایی قرار داد که در آن هم مساله و هم روش حل مساله ناشناخته هستند. هر چه موقعیت برای یادگیرنده ناشناخته تر باشد میزان خلاقیت او بیشتر خواهد شد.

آموزش مهارت های حل مساله

به یادگیرندگان مهارت های حل مساله را آموزش دهید و آن ها را به استفاده از این مهارت ها ترغیب نمایید. پژوهش های انجام شده اثر بخشی تعدادی از فنون و مهارت های حل مساله را در یادگیری تفکر آفریننده نشان داده‌اند. معروفترین آن ها روش بارش مغزی است. در این روش معلم مساله‌ای را به دانش ‌آموزان کلاس می‌دهد و از آن ها می‌خواهد تا هر چه راه حل به ذهنشان می‌رسد برای مساله بگویند. پیش از ارائه تمام راه حل ها به وسیله همه دانش ‌آموزان کلاس ، هیچگونه اظهار نظری درباره آن ها از سوی معلم یا سایر دانش‌آموزان ابراز نمی‌شود این روش شبیه روش تداومی آزاد مورد استفاده روانکاوان است.

اهمیت دادن به دستاوردهای خلاقانه یادگیرنده

دستاوردهای خلاقانه یادگیرنده را مورد تشویق قرار دهید. تشویق و تقویت رفتارهای خلاقانه مانند تشویق هر نوع رفتار دیگر باعث نیرومندی و افزایش آن می‌شود. برای این منظور نسبت به سوالات غیر متعارف یادگیرنده با احترام برخورد کنید و به آنها توجه کنید و از سرکوب کردن چنین سوالاتی خودداری کنید. نسبت به اندیشه‌ها و راه حل‌های نامعقول او نیز توجه داشته باشید و با احترام برخورد کنید به کودکان نشان دهید که اندیشه‌های آنها با ارزش است. فرصت‌هایی به یادگیرندگان بدهید تا در آن به یادگیری‌های مورد علاقه خود بپردازند و یادگیری های خود انگیخته آنان را مورد تشویق قرار دهید. به آنها فرصت دهید تا بدون ترس از عواقب ارزشیابی شما از کارشان به یادگیری ، تفکر و اکتشاف بپردازند.

بگذارید دانش آموزان تجربه کنند!

تجارب دانش آموزان را به موارد بخصوصی محدود نکنید. علاوه بر شرائط معمول و موقعیت های متداول آموزش رسمی برای دانش آموزان فرصت های تازه و متنوعی را نیز فراهم آورید. برای مثال در درس علوم از دانش‌آموزان بپرسید، اگر نیروی جاذبه وجود نداشت چه اتفاقی برای انسان می‌افتاد؟ بیشتر سوال هایی را مطرح کنید که با چگونه و به چه طریق شروع می‌شوند. از دانش آموزان بخواهید تا به طرح فرضیه بپردازند ، به استباط دست بزنند و اطلاعات خود را برای تبیین پدیده‌های تازه به کار برند. سوال هایی را مطرح کنید که تعداد زیادی جواب داشته باشند.

کشف استعدادهای ویژه هر دانش آموز

نسبت به اختلافات فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید و در پرورش استعدادهای ویژه آنان بکوشید. در یادگیری هرگز دانش‌آموزان را به رقابت با یکدیگر وادار نکنید و از یکسان بار آوردن آن ها بپرهیزید. هر دانش‌آموز دارای استعدادهای ویژه و خاص خود است که ممکن است از این لحاظ با سایر دانش آموزان فرق داشته باشد. در پرورش استعدادهای ویژه فرد فرد دانش‌آموزان بکوشید. شواهد موجود نشان می‌دهد که برخوردهای والدین و معلمان با کودکان در سال های پایین کودکی بر رشد استعدادهای آن ها تاثیر فراوان دارد.

برچسب ها: خلاقیت در کودکان
اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • آیا می دونستید درک مفاهیم ریاضی بر عهده نیمکره چپ مغزتون هست؟

    319.81k بازدید

  • آیا چپ دست ها باهوش ترند؟

    99.01k بازدید

  • نقش خانواده در تربیت فرزندانی خلاق

    153.52k بازدید

  • اختلال یادگیری در کودکان

    155.9k بازدید

  • نقاشی کودکتان را تحلیل کنید !!

    97.65k بازدید

جدید تر آیا می دونستید درک مفاهیم ریاضی بر عهده نیمکره چپ مغزتون هست؟
قدیمی تر کلاس جمع بندی هوش

دیدگاهتان را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • اخبار
  • اخبار آموزشی
  • اخبار علمی
  • اخبار فرهنگی
  • دسته‌بندی نشده
جدیدترین نوشته ها
  • اهمیت تغذیه دانش آموزان در میزان یادگیری و موفقیت آن‌ها 1402/02/04
  • اهمیت مشاوره تحصیلی در تمامی مقاطع 1402/02/04
  • روش های صحیح مطالعه 1402/02/04
  • فواید برنامه ریزی 1402/01/29
  • پذیرفته شدگان ورودی پایه هفتم 1401-1400 1400/05/21
درباره اندیشمند

آموزشگاه اندیشمند با هدف تربیت دانش آموزان خردمند با تجربه ای 24 ساله در زمینه برگزاری کلاسهای تیزهوشان ، انتشار کتب تیزهوشان ،آزمون های دوره ای پیشرفت تحصیلی ، تولید محتوای الکترونیک و هوشمند سازی مدارس فعالیت می نماید.

  • location_on
    تهران خیابان فاطمی نبش خیابان دائمی پلاک 178
  • phone_android
    02188976077
  • email
    info@andishmand.ir
logo-samandehi
مسیریابی
کلیه حقوق وب سایت متعلق به موسسه علمی اندیشمند می باشد.
keyboard_arrow_up
ورود ×
فراموشی رمز عبور؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)
برگشت به ورود

ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
برگشت به ورود
  • (+98) Iran