قاعده حرکت در مسیر هدفدار اقتضاء میکند در مقاطعی از زمان درنگ کرده و با ارزیابی آنچه که کسب کردهایم ادامه راه را با درایت بیشتری دنبال کنیم. فرآیند یادگیری – یاددهی نیز از جهت ساختاری، حرکتی است جهتدار که نیاز دارد در برخی زمانهای خاص مورد ارزشیابی قرار گیرد تا هم دانشآموز و هم معلم بدانند که کجایند و کدام سو باید بروند. در لزوم برگزای آزمون و انجام ارزشیابی در سیستم آموزشی دلایل متعددی وجود دارد که بیان آنها خارج از مجال این نوشتار است و صد البته شما مخاطب گرامی نیز از آنها مطلع هستید.
بسته سنجش و ارزشیابی اندیشمند
مجموعه خدمات ارزشیابی اندیشمند در قالب «بسته سنجش و ارزشیابی» ارائه میگردد. این بسته شامل موارد زیر است:
- آزمونهای تیزهوشان
- آزمونهای پیشرفت تحصیلی
- آزمونهای شناختی
آزمونها تیزهوشان کشوری
هدف از برگزاری این آزمونها کسب آمادگی جهت شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص میباشد.
تعداد مراحل این گروه از آزمونها در پایههای مختلف بشرح زیر است:
- پایه چهارم ابتدایی 4 مرحله
- پایه پنجم ابتدایی 4 مرحله
- پایه ششم ابتدایی 6 مرحله
- پایههای هفتم و هشتم 4 مرحله
- پایه نهم 6 مرحله
جدول زمانی این آزمونها متناسب با تقویم فعالیتهای آموزش تنظیم و در ابتدای سال تحصیلی در اختیار دانشآموز قرار میگیرد.