دسته بندی دانش آموران تیز هوش
دانش آموزان تیزهوش شامل یک گروه با رفتارها، احساسات و نیازهای یکسان نیستند بلکه دسته بندیهای متفاوتی دارند که رابرت جی. استرنبرگ و سالی ریس در کتابشان به نام «تیزهوشی، تعاریف و مفاهیم» به آن پرداختهاند. تیزهوشان موفق: حدود ۹۰ درصد از دانش آموزانی که در مدرسه به عنوان تیزهوش شناخته شدهاند از نوع تیزهوشان موفق هستند.
این گروه در خانه و مدرسه رفتارهای مناسبی از خود نشان میدهد، مطالب را به خوبی فرا گرفته و در آزمونهای هوش و پیشرفت تحصیلی نمرات بالایی کسب میکنند. بسیاری عقیده دارند این دانش آموزان در آینده افرادی موفق خواهند شد اگر چه ممکن است از مدرسه هم خسته شوند و در برخی موارد نیز سعی میکنند با کمترین تلاش درسها را پشت سر بگذارند.
ریاضی: دانش آموز تیزهوش از همان کودکی استعدادهای بالای خود را بروز میدهد، مثلادر حرف زدن از جملات کامل استفاده میکند و برخی محاسبات ریاضی را به راحتی انجام میدهد.
تیزهوشان خلاق: این تیزهوشان خلاقیت بالایی دارند و اغلب هم در مدارس شناسایی نمیشوند. آنان ممکن است لجباز، بی ملاحظه یا طعنه زن هم باشند و در کلاس درس معلم را زیر سؤال ببرند. در مواردی هم خودانگیختگی آنان در کلاس درس اختلال ایجاد میکند. در اغلب موارد این دانش آموزان احساس ناکامی میکنند زیرا مدرسه به تواناییهای آنها توجه نمیکند.
تیزهوشان پنهان: تیزهوشان پنهان که بیشتر هم دختران هستند، تمایل دارند تیزهوشی خود را پنهان کنند. آنها استعدادشان را انکار کرده تا از طرف هم کلاسیهای خود بیشتر مورد پذیرش قرار گیرند. این گروه به طور مکرر نیز احساس اضطراب وناامنی میکنند. ممکن است آنان به طور نامنظم به مدرسه بروند، تکالیفشان را انجام ندهند و به دنبال فعالیتهای ثانوی و غیردرسی باشند.
تیزهوشان ترک تحصیل کننده: این دسته از تیزهوشان ممکن است به لحاظ عاطفی و روانی، نه به صورت واقعی «ترک تحصیل» کرده باشند. آنان معمولاعلایقی دارند که غیر از درس و مدرسه است و نیازشان در مدرسه برآورده نمیشود، به همین دلیل هم نسبت به مدرسه خصومت دارند. معمولااین گروه از تیزهوشان افرادی عبوس و کینه جو هستند زیرا احساس طرد شدگی میکنند و دارای عزت نفس پایین هستند و حتماً نیاز به مشاوره دارند.
تیزهوشان معلول: این تیزهوشان به لحاظ جسمی یا هیجانی معلولاند یا ناتوانی یادگیری دارند. آنان ممکن است بدخط باشند یا رفتارهای مخربی از خود نشان دهند و اغلب به دلیل ناتوانیشان در انجام تکالیف مدرسه گیج و آشفته به نظر میرسند. این گروه به عنوان دانش آموزانی در نظر گرفته میشوند که دارای توانایی متوسط یا پایین تر هستند. مدارس فقط به ضعفهای این تیزهوشان توجه میکنند و نمیتوانند تواناییها یا استعدادهایشان را پرورش دهند.
یاد گیرندگان مختار: این گروه در مدرسه دارای عملکرد بسیار موثری هستند و مدرسه را وادار میکنند تا برای آنها کار کنند. دانش آموزانی مستقل و خود رهبر که مورد احترام بزرگسالان و همسالان بوده و معمولاهم رهبری گروهها را بر عهده میگیرند. جنبه مهم این نوع از تیزهوشی آن است که این افراد دارای یک «نیروی شخصی» قوی هستند. آنها به این درک رسیدهاند که میتوانند زندگی خود را تغییر دهند و در انتظار دیگران نیستند تا در این تغییر به آنها کمک کنند و به صورتی آزادانه و مناسب هم میتوانند احساسها، اهداف و نیازهایشان را بیان کنند
دیدگاهتان را بنویسید