جستجو برای:
سبد خرید 0
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • ثبت نام ترم پاییز و زمستان 1402
  • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • کارنامه آزمون دانش آموزی
    • بودجه بندی آزمونهای پیشرفت تحصیلی و تیزهوشان
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • معرفی آزمونها
  • کارگاه هوشمند سازی
  • اخبار
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • سبد خرید
  • درباره ما
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 02188976077
  • andishmand_tizhooshan
perm_identity
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • خدمات و محصولات
  • مطالب
0
اندیشمند
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • کلاس
    • ثبت نام ترم پاییز و زمستان 1402
    • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
    • دوره جمع بندی هوش 1401
    • تدریس خصوصی
    • اطلاعیه ها
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • کارنامه آزمون دانش آموزی
    • بودجه بندی آزمون های تیزهوشان و پیشرفت تحصیلی
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • معرفی آزمونها
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • سبد خرید
  • درباره ما
ورود و ثبت نام

وبلاگ

باهوش ها در نظام آموزشی

access_time1394/10/01
perm_identity ارسال شده توسط مدیریت
folder_open اخبار ، اخبار علمی
visibility 84.9k بازدید
بسیاری از مردم آرزو دارند نابغه باشند اما باهوش بودن شرایط خاص خودش را دارد این طور هم نیست که باهوش بودن همیشه نکته مثبتی باشد. باید بدانیم که باهوش ها هم مسائل و چالش های خاص خودشان را دارند. ار جمله مسائلی که  افراد باهوش با آن رو به رو هستند تحصیل در نظام آموزشی است که برای افرادی با هوش متوسط طراحی شده است. بسیاری بر این باورند که باهوش ها افرادی هستند که به راحتی در مدرسه نمره عالی می گیرند و از همه جهت  گل سر سبد کلاس و محبوب قلب ها هستند اما حقیقت این است که ممکن است حتی شرایط تحصیل برای بسیاری از نوابغ عکس این باشد.
افرادی که هوش بالایی دارند ممکن است از پیگیری تکالیف مدرسه کسل شوند و آنقدر از ریتم کند تحصیل و تدریس خسته شوند که نسبت به انجام تکالیف و امتحانات بی توجه و بی اعتنا گردند. برخی از افراد باهوش به دلیل آنکه در کلاس درس خسته می شوند، شروع به بی قراری و اخلال در نظم کلاس می کنند و اغلب برای معلم ها دردسر ساز می شوند حتی ممکن است معلمان، آنها را نه تنها باهوش ندانند بلکه نظری کاملا منفی نسبت به آنها داشته باشند. از این موارد در تاریخ نبوغ انسان کم نیست همه ما داستان زندگی توماس ادیسون و آلبرت انیشتن و بسیاری دیگر را به خاطر می آوریم که به دلیل کم کاری یا ضعف تحصیلی از مدرسه اخراج شده بودند یا اینکه معلم ها آنها را افرادی کودن و سر به هوا می شناختند. این مثال ها از زندگی واقعی شخصیت های برجسته تاریخ نشان می دهد که برداشت ما از درجه هوش و نبوغ انسان ها تا چه حد می تواند گمراه کننده باشد.
روان شناسان شناختی مدت هاست که در زمینه توانایی های افراد باهوش و چگونگی شکوفا کردن استعداد بالقوه آنان تحقیق می کنند. به تازگی گروهی از این کارشناسان نتایج تحقیقات خود را در زمینه عوامل شکوفایی نبوغ کودکان باهوش در نظام آموزشی منتشر کرده اند. در این نتایج کارشناسان روی دو عامل مهم تاکید می کنند:
1) سطح تفکر
2) روش های آموزشی
تفکر سطح 1 و 2
در روان شناسی شناختی یکی از مهم ترین زمینه هایی که در شناسایی نحوه تفکر انسان وجود دارد تقسیم تفکر به دو سطح ابتدایی و پیشرفته است یا به اصطلاح سطح 1 و سطح 2. در تفکر سطح 1، مغز رفته رفته می آموزد که سریع، فعال و سطحی عمل کند یعنی در این سطح، مغز به سرعت واکنش نشان می دهد و با توجه به یک سری داده های اولیه و تفکرات سطح پائین (کمتر پردازش شده یا خو گرفته شده)، در کمترین بازه زمانی ممکن عکس العمل نشان می دهد. این سطح از تفکر برای کمک به واکنش سریع به محرکهای مختلف محیطی مناسب است. واضح است که این سطح ازر تفکر در میان انسان هایی که هوش بالای دارند سرعت بیشتری دارد و این افراد به سرعت قدرند پردازش های اولیه و سطح پائین را در مغز خود انجام دهند و به محرک های مختلف پاسخ سریع و مناسب دهند.
اما تفکر سطح 2، به تفکر پیشرفته و عممیق انسان گفته می شود این نوع تفکر چندان سریع عمل نمی کند و برای پردازش و تحلیل اطلاعات و انتخاب پاسخ مناسب نیاز به زمان بیشتری دارد. این نوع از تفکر پیچیده تر و عمیق تر است و نیاز به برقراری ارتباط با ساختارهای مختلف اطلاعات و بازنمایی داده ها در ساختارهای مغزی دارد بنابراین سطح دوم تفکر نمی تواند به سرعت عمل کند و برای بهترین پاسخ، نیازمند صرف وقت و درگیر شدن فعال مغز در فرایندهای ذهنی پیشرفته است.
محققان علوم شناختی که در حوزه رفتار انسان های باهوش مطالعه می کنند تاکید دارند برای آنکه یک کودک باهوش در کلاس درس خسته و کسل نشود و بتواند به بالاترین میزان شکوفایی نبوغ و استعداد خود دست یابد باید از سطح تفکر 1 به تفکر سطح 2 حرکت کند. واضح است که برای تسهیل و تسریع چنین حرکتی، نیاز است که برنامه درسی بر پایه درگیر کردن ذهن دانش آموزان در فرایند های پیشرفته فکری طراحی شده باشد و کودکان را به تفکر و کلنجار رفتن با مطالب آموزشی وادار کند  در غیر این صورت تاکید و ماندن روی فعالیت های سطحی از قبیل حفظ کردن و توضیح دادن نمی تواند سیستم تفکر سطح 2 را فعال کند و دانش آموزان نخبه را به سرعت خسته و دلزده می کند.
طراحی دروس با توجه به تفکر سطح 1 و 2
محققان معتقدند برای آنکه تصویر روشن تری از فعالیت های آموزشی مناسب با سطح تفکر سطحی و عمیق پیدا کنیم بهترین نمونه برای ما، طبقه بندی شناختی بلوم1 است. طبقه بندی شناختی بلوم شامل شش سطح از شناخت است که از حافظه، فهم، کاربرد، تحلیل، ترکیب و نقد تشکیل شده است. البته کارشناسان در سال 2001 با استفاده از دانش جدیدی که در این حوزه به دست آمده طبقه بندی بلوم را به روز کردند و امروزه نسخه تصحیح شده طبقه بندی شناختی بلوم شامل این مراحل است: حافظه، فهم، کاربرد، تحلیل، ارزشیابی و آفرینندگی. در این طبقه بندی، مراحل حافظه و فهم جزو تفکر سطح 1 و مراحل کاربرد، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و آفرینندگی جزو تفکر سطح 2 شمرده می شوند.
روان شناسان آموزشی بر این باورند که طراحی دروس باید شامل تمام این مراحل باشد یعنی نه تنها حافظه و به یاد سپردن مطالب درسی در جای خود اهمیت دارد اما دروس باید از حافظه محوری خارج شده و به سطوح بالاتر شناخت برسند بنابراین فعالیت های درسی باید ذهن دانش آموزان را با عملیات پیشرفته ذهنی از قبیل تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و خلاقیت درگیر کنند. کودکان باهوش با استفاده از فعالیت هایی که تفکر سطح 2 را در آنها پرورش می دهد می توانند از روزمرگی و خستگی در کلاس درس خارج شده و پتاسیل هوش و استعداد خود را به ظهور برسانند.
منبع: روزنامه خراسان
برچسب ها: استعداد تحلیلیتست هوشتیزهوشحافظهخلاقیتسؤالات تیزهوشانسؤالات تیزهوشان 95نمونه سؤال تیزهوشانیادگیری
اشتراک گذاری:
درباره مدیریت

مدیریت موسسه علمی اندیشمند

نوشته های بیشتر از مدیریت
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • آینده دورس آنلاین چیست؟

    150 بازدید

  • آیا می‌توان خلاقیت را آموزش داد؟

    307.33k بازدید

  • آیا می دونستید درک مفاهیم ریاضی بر عهده نیمکره چپ مغزتون هست؟

    337.95k بازدید

  • آیا چپ دست ها باهوش ترند؟

    101.03k بازدید

  • نقش خانواده در تربیت فرزندانی خلاق

    158.22k بازدید

جدید تر مدل یادگیری عمیق
قدیمی تر روش هایی که در پرورش خلاقیت کودکان مؤثر است

دیدگاهتان را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • اخبار
  • اخبار آموزشی
  • اخبار علمی
  • اخبار فرهنگی
  • دسته‌بندی نشده
جدیدترین نوشته ها
  • آینده دورس آنلاین چیست؟ 1402/06/22
  • اهمیت تغذیه دانش آموزان در میزان یادگیری و موفقیت آن‌ها 1402/02/04
  • اهمیت مشاوره تحصیلی در تمامی مقاطع 1402/02/04
  • روش های صحیح مطالعه 1402/02/04
  • فواید برنامه ریزی 1402/01/29
درباره اندیشمند

آموزشگاه اندیشمند با هدف تربیت دانش آموزان خردمند با تجربه ای 24 ساله در زمینه برگزاری کلاسهای تیزهوشان ، انتشار کتب تیزهوشان ،آزمون های دوره ای پیشرفت تحصیلی ، تولید محتوای الکترونیک و هوشمند سازی مدارس فعالیت می نماید.

  • location_on
    تهران خیابان فاطمی نبش خیابان دائمی پلاک 178
  • phone_android
    02188976077
  • email
    info@andishmand.ir
logo-samandehi
مسیریابی
کلیه حقوق وب سایت متعلق به موسسه علمی اندیشمند می باشد.
keyboard_arrow_up
ورود ×
فراموشی رمز عبور؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)
برگشت به ورود

ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
برگشت به ورود
  • (+98) Iran