جستجو برای:
سبد خرید 0
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
  • برنامه آموزشی
  • دوره جمع بندی هوش 1401
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • آزمون آنلاین
    • معرفی آزمونها
    • دریافت نتایج(آزمون حضوری)
  • بازيهاي آموزشي اندرويد
  • کارگاه هوشمند سازی
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • اخبار
  • سبد خرید
  • درباره ما
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 02188976077
  • andishmand_tizhooshan
perm_identity
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • خدمات و محصولات
  • مطالب
0
اندیشمند
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • کلاس
    • برنامه آموزشی
    • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
    • دوره جمع بندی هوش 1401
    • تدریس خصوصی
    • اطلاعیه ها
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • آزمون آنلاین
    • معرفی آزمونها
    • پنل نمایندگی
    • دریافت نتایج(آزمون حضوری)
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • بازیهای آموزشی اندروید
  • سبد خرید
  • درباره ما
ورود و ثبت نام

وبلاگ

تحول یادگیری با چیدمان کلاس

access_time1394/11/26
perm_identity ارسال شده توسط مدیریت
folder_open اخبار علمی ، دسته‌بندی نشده
visibility 13.68k بازدید

 

فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بهترین فرصت برای مسئولان مدرسه است تا دستی به سر و روی کلاس ها بکشند ولی آیا بهترین نحوه چیدمان نیمکت ها و وسایل و بهترین راه برای تزئین و زیباتر کردن کلاس ها، همانی است که در سال های گذشته اجرا شده است. اگر بخواهیم جمله معروف «مدرسه خانه دوم ما» را از حد شعار خارج و آن را محقق کنیم، متوجه می شویم که نحوه آرایش و چیدمان کلاس های درس آنگونه نیست که حس صمیمیت و راحتی را به دانش آموزان القا کند.
ظاهر کلاس درس باید آن را برای دانش آموزان جذاب و کاربردی جلوه دهد. مسائلی مانند نحوه چیدن وسایل، کیفیت نورپردازی، شکل میزها و راحتی صندلی ها نیازمند توجه و دقت ویژه ای است و ظاهر هر کلاس برحسب پایه تحصیلی، نوع درس، نیازهای دانش آموزان و شیوه تدریس و اهداف آموزشی معلم باید متفاوت از یکدیگر باشند. در واقع کلاس درس همانند صحنه تئاتر است که برای نمایش دادن استعدادها و توانایی های دانش آموزان باید از طراحی صحنه قابل توجهی برخوردار باشد. زمانی که چشمان بچه ها هرازگاهی به جای تخته و معلم دور در و دیوار کلاس می چرخد، پوسترهای نصب شده، بوردها و تزئینات دیوارها اگر هماهنگ و متناسب با درس انتخاب شده باشند به جای آنکه حواس او را پرت کنند، به او انگیزه می دهند تا دوباره به معلم و درس ارائه شده توجه کند. به همین خاطر نحوه تزئین کلاس ادبیات فارسی باید با کلاس ریاضی متفاوت باشد.
بازتاب طراحی داخلی کلاس
طراحی داخلی کلاس ها فقط جنبه تزئینی ندارد، بلکه می توان بازتاب آن را در نحوه عملکرد دانش آموزان، افزایش سرعت یادگیری و اشتیاق به کلاس و درس مشاهده کرد. در چنین کلاس هایی دانش آموزان دیگر افرادی نیستند که از سر اجبار باید چند ساعتی را در مدرسه بگذرانند و فقط حرف های معلم و نوشته های کتاب را به خاطر بسپارند. آنها دانش آموزان فعال و علاقه مندی هستند که با مشارکت خود، درس را یاد می گیرند.
اولین مؤلفه یک کلاس درس با محیط گرم و بهره وری بالا چیدمان مناسب است. نیمکت ها باید به گونه ای چیده شوند تا معلم بتواند با تمام دانش آموزان ارتباط چشمی برقرار کند و از طرف دیگر دانش آموزان هم به جای آنکه فقط به کار فردی محدود شوند بتوانند با بقیه همکلاسی ها به خوبی ارتباط برقرار کنند و نه فقط به کمک معلم، بلکه به کمک دوستان و البته مشارکت خود مطالب درسی را فرابگیرند. محیط کلاس می تواند خود به عنوان معلمی دیگر برای دانش آموزان باشد، زیرا می تواند به بچه ها انگیزه بدهد، یادگیری را افزایش و مشکلات رفتاری را کاهش دهد.
برای استفاده بهینه از محیط کلاس درس، معلمان باید تلاش کنند تا تحولی در شیوه های مرسوم گذشته ایجاد کنند. به عنوان مثال به جای آنکه فقط به نصب روزنامه دیواری اکتفا کنند، محیط کلاس را با پوسترهای گوناگون و بوردهای مختلف برای نصب کارهای دانش آموزان رنگارنگ، جذاب و کاربردی جلوه دهند.
صندلی راحتی به جای نیمکت چوبی
توجه مسئولین مدرسه به نکاتی ظریف درباره کلاس های درس و حذف کردن باورهای غلط در زمینه یادگیری می تواند کارایی دانش آموزان را به صورت قابل توجهی بالا ببرد. یکی از اشتباهات مرسوم که در بسیاری از کلاس های درس وجود دارد تعداد دانش آموز بیشتر از ظرفیت کلاس است. هر دانش آموز باید بتواند به راحتی روی نیمکت بنشیند و بدون آنکه بازوهایش مرتب به پهلوی بغل دستی اش بخورد یا مرتب مجبور باشد برای گرفتن جای بیشتر او را هل دهد، فعالیت های درسی اش را انجام دهد. تصور کنید مثلاً زمانی که در یک اتوبوس شلوغ یا قطار مترو به افراد دیگر چسبیده اید چه احساس ناخوشایندی دارید. زمانی که دانش آموز فضای کافی حتی برای کمی جابه جایی نداشته باشد، دچار اضطراب و بی قراری می شود و در نتیجه کارآیی اش پائین می آید.
یکی دیگر از باورهای غلط این است که تصور می شود دانش آموز خوب کسی است که در تمام مدت کلاس ساکت و بی حرکت بنشیند و به معلم و تخته چشم بدوزد. در حالی که بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند دانش آموزان برای یادگیری بهتر تا حدی احتیاج به حرکت و تغییر وضعیت دارند. به عنوان مثال معلمان می توانند بعد از مدتی درس دادن از دانش آموزان بخواهند بدون ایجاد سر و صدا به صورت گروهی بنشینند و به عنوان مثال تمرین ها را به کمک هم حل کنند.
یک باور اشتباه دیگر این است که تصور می شود نشستن روی نیمکت های سفت و سخت موجب می شود دانش آموزان بهتر درس را یاد بگیرند. در حالی که در این وضعیت حدود ۷۵ درصد وزن بدن توسط نشیمنگاه که مساحت کمی دارد تحمل می شود و این فشار زیاد روی استخوان ها و بافت ها احساس درد، خستگی شدید و ناراحتی را برای دانش آموز در پی دارد. بنابراین او مرتب مجبور است برای تعدیل این فشار روی نیمکت جابه جا شود. در حالی که اگر به جای نیمکت های سفت و چوبی یا آهنی، از صندلی های راحت تری استفاده شود، دانش آموزان می توانند راحت تر بنشینند، بهتر به معلم توجه کنند و در نتیجه یادگیری شان افزایش یابد.
هر کلاس یک درس
بهتر است به جای آنکه یک کلاس درس را به گروهی از دانش آموزان اختصاص دهند و تمام درس ها را در آن کلاس تدریس کنند، هر کلاس را به یک درس اختصاص دهند و دانش آموزان در زنگ های مختلف بین این کلاس ها در حرکت باشند. همان طور که گفتیم، کلاس ادبیات فارسی باید با کلاس ریاضی متفاوت باشد، چه از نوع تزئینات دیوارها و پوسترهای آموزشی چسبانده شده و چه از نوع چیدمان نیمکت ها. در هر کلاس فضای بسیار زیادی به نیمکت های دانش آموزان اختصاص دارد. اما نحوه چیدمان نیمکت ها می تواند فقط به صورت سنتی آن یعنی ردیفی نباشد. هر نوع چیدمان مزیت های خاص خود را دارد و برای درس خاصی مناسب است.
چیدن نیمکت ها به صورت ردیفی از ویژگی های اساسی یک کلاس معلم محور است. در این کلاس همه دانش آموزان رو به معلم نشسته اند و معلم می تواند بر همه بچه ها نظارت کرده و آنها را به خوبی کنترل کند. این نوع چیدمان برای درس هایی که معلم از تخته بسیار زیاد استفاده می کند مفید است. هرچند در این روش دانش آموزان چندان فعال نیستند و فقط معلم بشدت فعال و مشغول تفهیم مطالب درسی به دانش آموزان است. یکی دیگر از معایب این نوع چیدمان محدود کردن دانش آموزان به کار انفرادی است. در این نوع کلاس ها که «صحبت کردن با بغل دستی» به طور کل ممنوع است، معلم باید به تنهایی اشکالات درسی تمام دانش آموزان را برطرف کند و البته دانش آموزان زیادی بیشتر وقت خود را به «در انتظار کمک معلم بودن» هدر می دهند.
برای آنکه در کلاس هایی با این نوع چیدمان دانش آموزان فعال تر باشند معلم می تواند در زمان هایی خاص از بچه ها بخواهد که در گروه های دوتایی (با بغل دستی) یا چهارتایی (با بچه های میز جلو یا پشت) کار کنند. به عنوان مثال تمرین ها را حل کنند که در این صورت میزان اشتیاق و موفقیت دانش آموزان نیز بیشتر می شود.
چیدمان U شکل
برای درس هایی که پایه و اساس آنها بحث های کلاسی است، بهترین چیدمان به صورت U شکل است. در این حالت همه دانش آموزان مانند افرادی هستند که در روش چیدمان ردیفی در ردیف اول می نشستند. در این روش دانش آموزان با همدیگر و با معلم ارتباط چشمی دارند و همین مسئله موجب می شود تا بتوانند اطلاعات و ایده های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. اگر تعداد دانش آموزان زیاد باشد و چیدمان به شکل U شکل امکان پذیر نباشد می توان صندلی ها را به شکل چندین نیم دایره یا دایره چید، البته بهتر است در روزهای مختلف بچه ها در دایره های متفاوتی بنشینند تا فقط محدود به ارتباط با گروهی خاص نشوند.
در کلاس هایی که پایه و اساس آن کار در گروه های کوچک یا بزرگ است بهتر است به جای استفاده از نیمکت های مستطیل شکل از میزهای گرد استفاده شود و دور آن ها چهار یا پنج صندلی چید. در این روش که حس همکاری را در دانش آموزان تقویت می کند باید دانش آموزان با سطح توانایی متفاوت را در گروه ها قرار داد تا دانش آموزان قوی تر به ضعیف ترها کمک کنند تا آن ها هم درس را خوب یاد بگیرند. در این روش که از پتانسیل های دانش آموزان بیشترین استفاده را می توان کرد وظیفه «رفع اشکال» فقط به عهده معلم نیست. از طرف دیگر زمانی که دانش آموزان کارگروهی انجام می دهند شور و شوق آن ها به یادگیری بیشتر خواهد شد.
منبع : روزنامه ایران – غزاله مرعشی
برچسب ها: استعداد تحلیلیتست هوشخلاقیتسؤالات تیزهوشانسؤالات تیزهوشان 95نمونه سؤال تیزهوشانیادگیری
اشتراک گذاری:
درباره مدیریت

مدیریت موسسه علمی اندیشمند

نوشته های بیشتر از مدیریت
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400

    23.8k بازدید

  • کلاس جمع بندی هوش

    54.27k بازدید

  • آیا می‌توان خلاقیت را آموزش داد؟

    249.28k بازدید

  • آیا می دونستید درک مفاهیم ریاضی بر عهده نیمکره چپ مغزتون هست؟

    220.56k بازدید

  • آیا چپ دست ها باهوش ترند؟

    78.24k بازدید

جدید تر کودکتان می تواند با چند مهره، ریاضیدان شود!
قدیمی تر تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

89 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • Jrxpmt گفت:
    1401/05/19 در 11:40 ق.ظ

    metronidazole without prescription buy bactrim 480mg pill glucophage without prescription

    پاسخ
  • Cszfeu گفت:
    1401/05/18 در 5:28 ق.ظ

    azithromycin 500mg tablet buy stromectol for sale metformin tablet

    پاسخ
  • Nhdiwv گفت:
    1401/05/16 در 11:17 ب.ظ

    order cialis 10mg online cheap viagra pills 200mg sildenafil 150 mg

    پاسخ
  • Iechmh گفت:
    1401/05/15 در 4:49 ب.ظ

    cheap fluconazole 200mg cheap cipro 1000mg viagra 100mg ca

    پاسخ
« دیدگاه‌های کهنه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • اخبار
  • اخبار آموزشی
  • اخبار علمی
  • اخبار فرهنگی
  • دسته‌بندی نشده
جدیدترین نوشته ها
  • پذیرفته شدگان ورودی پایه هفتم 1401-1400 1400/05/21
  • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400 1400/03/20
  • کلاس جمع بندی هوش 1400/02/19
  • آیا می‌توان خلاقیت را آموزش داد؟ 1398/10/25
  • آیا می دونستید درک مفاهیم ریاضی بر عهده نیمکره چپ مغزتون هست؟ 1398/10/25
درباره اندیشمند

آموزشگاه اندیشمند با هدف تربیت دانش آموزان خردمند با تجربه ای 24 ساله در زمینه برگزاری کلاسهای تیزهوشان ، انتشار کتب تیزهوشان ،آزمون های دوره ای پیشرفت تحصیلی ، تولید محتوای الکترونیک و هوشمند سازی مدارس فعالیت می نماید.

  • location_on
    تهران خیابان فاطمی نبش خیابان دائمی پلاک 178
  • phone_android
    02188976077
  • email
    info@andishmand.ir
logo-samandehi
مسیریابی
کلیه حقوق وب سایت متعلق به موسسه علمی اندیشمند می باشد.
keyboard_arrow_up
ورود ×
فراموشی رمز عبور؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)
برگشت به ورود

ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
برگشت به ورود
  • (+98) Iran