جستجو برای:
سبد خرید 0
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • ثبت نام ترم تابستان 1402
  • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • کارنامه آزمون دانش آموزی
    • بودجه بندی آزمونهای پیشرفت تحصیلی و تیزهوشان
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • معرفی آزمونها
  • بازيهاي آموزشي اندرويد
  • کارگاه هوشمند سازی
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • اخبار
  • سبد خرید
  • درباره ما
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 02188976077
  • andishmand_tizhooshan
perm_identity
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • خدمات و محصولات
  • مطالب
0
اندیشمند
  • مدارس
    • مبتکر اندیشمند (ابتدایی دخترانه)
    • بهشت فردوس (ابتدایی پسرانه)
    • مبتکر اندیشمند(متوسطه دخترانه)
  • کلاس
    • ثبت نام ترم تابستان 1402
    • ورود به سامانه کلاسهای آنلاین
    • دوره جمع بندی هوش 1401
    • تدریس خصوصی
    • اطلاعیه ها
  • کتاب
    • ابتدایی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم
      • ششم
    • متوسطه اول
      • هفتم
      • هشتم
      • نهم
  • آزمون
    • کارنامه آزمون دانش آموزی
    • بودجه بندی آزمون های تیزهوشان و پیشرفت تحصیلی
    • پاسخنامه آزمون جمع بندی 1401
    • سئوالات آزمون تیزهوشان 1400
    • سوالات آزمون تیزهوشان 99
    • معرفی آزمونها
  • پذیرفته شدگان تیزهوشان
  • بازیهای آموزشی اندروید
  • سبد خرید
  • درباره ما
ورود و ثبت نام

وبلاگ

حافظه و یادگیری ‌در دانش‌آموزان

access_time1394/09/29
perm_identity ارسال شده توسط مدیریت
folder_open اخبار ، اخبار علمی
visibility 9.3k بازدید
optimize-your-memory-salemzi-808982323
چرا درسهایی را که ادعا می کنند یاد گرفته اند فراموش می کنید؟
آیا قدرت و توانایی لازم را برای یادگیری ندارید؟
چگونه می شود فراموشی خود را به حداقل برسانید؟
از نظر علمی حافظه عنوانی است در مورد توانایی انسان در یادگیری، نگهداری، یادآوری و استفاده از آن اطلاعات و دانش در مواقع لزوم. بطور کلی انسان سه نوع حافظه دارد:
۱- حافظه حسی: اطلاعات در این حافظه یک تا سه ثانیه دوام می آورد و گنجایش آن نسبتاً زیاد است و درصورتی که به ورودی این حافظه توجه و دقت صورت گیرد وارد حافظه کوتاه مدت می شود.
۲- حافظه کوتاه مدت: اطلاعات دراین حافظه ۱۵تا۳۰ثانیه نگهداری می‌شود. گنجایش آن ۵ تا ۹ قطعه است و نوع اطلاعات آن شنیداری، رویدادی و معنایی است و دلیل عمده فراموشی دراین حافظه جانشین سازی یا محو شدن اثر است. درصورتی که اطلاعات موجود دراین حافظه تکرار یا رمزگردانی شود به حافظه ی بلند مدت انتقال پیدا می کند.
۳- حافظه بلند مدت: اطلاعاتی که به این نوع حافظه انتقال پیدا می کند ماندگاری نامحدود دارد و گنجایش آن هم نامحدود است و اطلاعات ذخیره شده هم عمدتاً معنایی و قدری هم شنیداری و دیداری است.
از آنجایی که تمام مطالبی که درک شده و ابعاد معنایی آن برای دانش‌آموز روشن شده در این حافظه قرار می‌گیرد لذا درک معنایی مطالب برای آنها بسیار مهم و بخاطر سپاری آنهم آسان است. البته فراموشی در این حافظه هم به علل سرکوبی، تداخل و مشکلات بازیابی رخ می دهد، اما مقایسه میزان بازیابی آن با فراموشی قابل مقایسه نیست. بنابر‌این تلاش براین است که دانش‌آموزان با شیوه های مناسب اطلاعات را به حافظه بلندمدت بسپارند.
دانش‌آ‌موزان چگونه درس بخوانند تا فراموشی آنها به حداقل برسد؟
حقیقت این است که بسیاری از دانش آموزان درست درس خواندن را نمی دانند. بسیاری از آنها کلی تلاش می کنند و زحمت می کشند اما زمان یادآوری مطالب دچار مشکل می شوند. در یک مطالعه خوب و سازگار با کشفیات علمی بهتر است موارد زیر را مد نظر داشته باشیم تا ضمن یادگیری صحیح، فراموشی را به حداقل برسانیم.
۱- درک معنای مطالب: مطالبی که فهمیده و استنباط می شود بهتر در حافظه می ماند. لذا باید روی معنا و مفهوم مطالب تمرکز شده و تفکر صورت گیرد.
۲- درک کل و جزء: دانش آموز هر مطلبی را که می خواند ممکن است جزئی از یک کل باشد. لذا مطالبی که زیر مجموعه یک عناوین کلی هستند بایدارتباط ذهنی داده شوند و دانش آموز بتواند بفهمد که مطالبی را که می‌خواند مربوط به کلیتی است که این بخش مربوط به آن است.
۳- بازگویی مطالب برای خود: مطالبی که از حفظ برای خود بازگو می‌کنیم ماندگاری بیشتری پیدا می کند.
۴- تمرین و تکرار: این شیوه ای است که مطالب حتی اگر برای شخصی بی معنی باشد از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال پیدا می کند.تمرین و تکرار باید به تدریج و با فاصله های زمانی خاص صورت گیرد.
۵- استراحت قبل از یادگیری و بعد از یادگیری: تحقیقات نشان داده است که بعد از یک استراحت و خواب آرام انسان مطالب را بهتر یاد می‌گیرد. همچنین اگر بعد از یادگیری مطلبی کمی استراحت کنیم یا به خواب برویم یادگیری با دوامتر است.
۶- یادگیری تدریجی: تحقیقات نشان می دهد که یادگیری باید تدریجی و در زمانهای مختلف باشد. سعی در یادگیری مطالب زیاد در وقت کم منجر به فراموش می شود. برخی از دانش آموزان از اینکه سعی می کنند مطالب انباشته شده را بدون استراحت و در وقت کوتاه بخوانند جز فراموشی چیزی عایدشان نمی شود.
۷- ایجاد تصویر ذهنی: از آنجایکه انسانها خالق تصاویر ذهنی هستند می توانند در دنیای ذهن خود برای مطالب آموخته شده تصاویر ذهنی خلق کنند که خود مبتکر آن هستند.
۸- ارتباط آموخته‌ها به هم: انسان هرمطلبی را که می آموزد می تواند دردنیای آموخته های ذهنی خود مفاهیم و مطالب به آنها مرتبط سازد.
۹- وجود نظم و آهنگ: اگر برخی از مطالب درسی را به صورت شعر و آهنگ موزون در بیاوریم یادگیری و ماندگاری آن هم آسان و هم طولانی می شود. انسان ذاتا گرایش به هارمونی و نظم و آهنگ دارد برای همین است که بچه ها خیلی زود مطالب را که درقالب شعر و آهنگ باشند یاد گرفته و به خاطر می سپارند. همچنین اضطراب و نگرانی و ترس اجازه نمی دهد که انسان به درستی مطالب را یاد بگیرد و در صورت یادگیری زود فراموش می شوند. بنابراین انگیزه و آرامش روحی و روانی مقدمه ای برای طی فرایندی یادگیری است.
منبع: روزنامه اطلاعات
برچسب ها: تیزهوشحافظهیادگیری
اشتراک گذاری:
درباره مدیریت

مدیریت موسسه علمی اندیشمند

نوشته های بیشتر از مدیریت
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • پذیرفته شدگان ورودی پایه هفتم 1401-1400

    74.66k بازدید

  • آیا می‌توان خلاقیت را آموزش داد؟

    296.28k بازدید

  • آیا می دونستید درک مفاهیم ریاضی بر عهده نیمکره چپ مغزتون هست؟

    319.76k بازدید

  • آیا چپ دست ها باهوش ترند؟

    99.01k بازدید

  • نقش خانواده در تربیت فرزندانی خلاق

    153.52k بازدید

جدید تر نقاشی کشیدن در کودکی نمره هوش نوجوانی را تعیین می‌کند
قدیمی تر استعدادیابی افراد از طریق نقشه مغزی

دیدگاهتان را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • اخبار
  • اخبار آموزشی
  • اخبار علمی
  • اخبار فرهنگی
  • دسته‌بندی نشده
جدیدترین نوشته ها
  • اهمیت تغذیه دانش آموزان در میزان یادگیری و موفقیت آن‌ها 1402/02/04
  • اهمیت مشاوره تحصیلی در تمامی مقاطع 1402/02/04
  • روش های صحیح مطالعه 1402/02/04
  • فواید برنامه ریزی 1402/01/29
  • پذیرفته شدگان ورودی پایه هفتم 1401-1400 1400/05/21
درباره اندیشمند

آموزشگاه اندیشمند با هدف تربیت دانش آموزان خردمند با تجربه ای 24 ساله در زمینه برگزاری کلاسهای تیزهوشان ، انتشار کتب تیزهوشان ،آزمون های دوره ای پیشرفت تحصیلی ، تولید محتوای الکترونیک و هوشمند سازی مدارس فعالیت می نماید.

  • location_on
    تهران خیابان فاطمی نبش خیابان دائمی پلاک 178
  • phone_android
    02188976077
  • email
    info@andishmand.ir
logo-samandehi
مسیریابی
کلیه حقوق وب سایت متعلق به موسسه علمی اندیشمند می باشد.
keyboard_arrow_up
ورود ×
فراموشی رمز عبور؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)
برگشت به ورود

ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
برگشت به ورود
  • (+98) Iran