واحد هوشمندسازی اندیشمند هر ساله اقدام به برگزاری دوره های روش تدریس هوشمند ریاضی طبق نرم افزار جامع ریاضی ویژه معلمان محترم مقطع ابتدایی می نماید.
واحد آموزش الکترونیک موسسه علمی، آموزشی اندیشمند از سال 1388 تولید محتوای الکترونیکی در مقطع ابتدایی را در راس برنامه ها و فعالیتهای خود قرار داده است و محصول این فعالیت نرم افزارهای ریاضی، میباشد. جهت آشنایی بیشتر شما به عنوان نمونه سرفصلهای کلی نرم افزار ریاضی خدمتتان ارائه میشود:
الف) کتاب درسی گویا و هوشمند
- چون محور آموزش رسمی کشور ما کتاب درسی است، لذا تمام فعالیتها، روی صفحات کتاب درسی متمرکز شده است.
- هر قسمت از کتاب درسی که مدنظر معلم باشد، به سهولت و به هر اندازه که خواسته شود، با بهترین کیفیت بزرگ شده و در مقابل دانشآموزان قرار داده میشود. این کار باعث صرفهجویی در زمان کشیدن شکلها و نمودارها و بازنویسی تمرینهای کتاب، نیز میشود.
- کیفیت بالای نمایش نرمافزار به گونهای است که توسط ویدئو پروژکتور بر روی تخته وایتبرد فابل نمایش است. پس معلم میتواند با ماژیک مطالب مورد نظر خود را به دانشآموزان نشان دهد و بر روی آنها تأکید داشته باشد.
- کل کتاب «گویا» است. بدین معنی که با کلیک روی هر جملهی دلخواه، آن جمله خوانده میشود و همچنین قابلیت خواندن متوالی متن کتاب وجود دارد.
- تمام تمرینات و سؤالات کتاب به صورتهای مختلف متنی، علامتگذاری، رنگ کردنی، کار با محور، رسم اشکال و … به صورت کاملاً هوشمند در کل کتاب وجود دارد در نتیجه تمامی آنچه که در حل مسائل و تمرینات کتاب به آن نیاز بوده فراهم آمده است.
- پس از پاسخگویی به تمرینات کتاب درسی در جاهای مشخص شده، دانشآموزان میتوانند به درستی یا نادرستی پاسخهای خودشان پی ببرند به تناسب دفعات خطا به آنها امتیاز داده میشود.
- انیمیشنهای صفحات کتاب تنوع کتاب را افزایش داده و موجب علاقهمندی بیشتر دانشآموزان به کتاب درسی میشوند.
- کتاب الکترونیک دارای فهرست است که این قابلیت به سرعت کار معلم کمک شایانی میکند.
- میزان حضور و فعالیت دانشآموز در محیط کتاب درسی امتیازدهی و ذخیره میشود.
- در هر زمان و بین هر دو صفحه از کتاب درسی معلم میتواند صفحه یادادشت را باز کند و از امکانات موجود در آن، از جمله یادداشت گذاری تایپی و دستی، کشیدن سریع شکلهای هندسی و … استفاده کند. و هر چند صفحه که نیاز باشد را میتواند ذخیره نماید و در مراجعات بعدی از آنها استفاده کرده و در وقت صرفهجویی کند.
- قابلیت بزرگنمایی آسان به میزان دلخواه و همچنین قابلیت ورق خوردن دستی و خودکار.
ب) کارگاههای آموزشی
- محیطی است تعاملی (Interactive) با رویکرد کیفیتبخشی به فرآیند یاددهی – یادگیری در خانه و مدرسه.
- معلم میتواند با استفاده از قابلیتهای کارگاهها، ترکیبی از روشهای سنتی و مدرن را در تدریس خود اجرا نماید.
- ابزارهای عمومی و اختصاصی پیشبینی شده دقیقاً متناسب با تدریس هر فصل طراحی شدهاند.
- صرفهجویی در زمان کشیدن شکلها، تقسیم آنها، رنگ کردن آنها و … از ویژگیهای این محیط است.
- قابلیت ضبط فعالیتهای انجام شده روی تخته، کمک میکند معلم و دانشآموزان بتوانند تولید محتوای الکترونیک را تجربه کنند.
- برخی انیمیشنهای کوتاه در نوار ابزار کارگاهها کمک به درک عمیقتری از یک عکس درون کتاب میکند.
ج) بازیهای آموزشی
- چون محور فعالیت دانشآموزان کتاب درسی پیشبینی شده است، لذا بازیها بر اساس سرفصلهای کتاب درسی طراحی و تولید شده است.
- دانشآموزان در حین لذت بردن از انجام بازیها بر آموختههای کلاس درس خود تسلط مییابند.
- تعویض اتفاقی (Random) عددها و شکلها از ویژگیهای خوب این بازیهاست و تکرار بازیهای را خسته کننده نمیکند.
- سعی شده محیط گرافیکی نسبتاً خوبی برای بازیهای در نظر گرفته شود.
- بین محیط مجازی بازیها و محیط واقعی فاصله زیاد است.
- در هنگام انجام بازیها سرعت انتقال و محاسبات ذهنی دانشآموزان افزایش مییابد.
- به جای حل تمرینات چند صفحه از کتاب یا پلیکپی کلاسی، میتوان این بازیهای آموزشی را تجویز نمود.
د) سؤالات آموزشی
- این نرمافزار دارای بانک سؤالاتی بالغ بر چند هزار سؤال میباشد.
- سؤالات در 3 سطح آسان (سطح کتاب درسی)، متوسط (حدود 15 الی 20 درصد فراتر) و مشکل (سطح تیزهوشان) طبقهبندی شدهاند.
- مدیریت کل سیستم اجازه نمیدهد تا زمانی که دانشآموز در سطح قبلی بالای 80 درصد پاسخ صحیح نزند، به سطح بالاتری برود.
- پس از پاسخدهی به هر یک یک سؤال با رنگ و جملهای مرتبط، درستی یا نادرستی پاسخ دانشآموز مشخص میشود.
- سؤالات به صورت اتفاقی (Random) از بانک سؤالات توسط سیستم آورده میشود و اگر دانشآموزی در یک سطح بماند، اغلب سؤالاتی تکراری نخواهد دید.
- برای هر سؤال 60 ثانیه و برای هر آزمون 10 سؤالی، 600 ثانیه به صورت شمارش معکوس روی صفحه، زمان در نظر گرفته میشود.
هـ) گزارش عملکرد هوشمند
- زمان کلیهی فعالیتهای دانشآموز در فضاهای مختلف نرمافزار ذخیره میشود.
- امتیازات کسب شده در هر بخش به صورت مجزا و جمعاً در یک بانک ذخیره میشود.
- هر دانشآموز میتواند زمان انجام فعالیتها و امتیازات کسب شدهی خود را بر روی نمودار کلی، و به صورت تفکیک شده در هر بخش به صورت هفتگی و ماهانه و بر اساس تاریخ مشاهده کند.
- با ذخیره تصویر و یا چاپ جدول و یا نمودارهای هفتگی و یا ماهانه، والدین و مشاورین مدرسه نیز میتواند بر انجام تکالیف الکترونیک دانشآموز نظارت داشته باشند.
و) محیط تولید محتوا
- وجود این محیط به خلاقیت معلم و دانشآموزان کمک فراوانی میکند.
- عکسهای مرتبط با هر موضوع را میتوان در گالری عکس این محیط ذخیره نمود و در حین تدریس از آنها استفاده کرد.
- فیلم و انیمیشنهای مربوط به موضوع تدریس را نیز میتوان ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.
- متنهای علمی، آموزشی مورد نیاز را میتوان در این محیط کپی کرد و یا تایپ نمود و هنگام تدریس استفاده کرد.
- در این محیط پیشبینی طرح سؤالات چهارگزینهای، جای خالی، وصل کردنی و تشریحی، شده است.
- به طور کلی مهمترین خصوصیات این محیط، کاربری آسان آن است.